Tentang Halangan Bersuara di Malam Nisfu Syaban



Abg memang minat siri ceramah Ustaz Azhar Idrus. Tak boring macam ceramah PM Najib. Tapi kalau tak faham bahasa terengganu yang amat pekat, kena la bawa translator.Patutnya ustaz Azhar akan berceramah pada malam Nisfu Syaban di UM. Tapi disebakan pihak universiti tak nak ambil risiko dan tak nak menyinggung perasaan mana-mana pihak (seperti yang ditulis dalam notis) maka tak jadi la Ustaz Azhar ni datang. Mula-mula Abg pelik juga kenapa pihak universiti takut Ustaz Azhar ni akan menyinggung perasaan sesiapa. Adakah Ustaz Azhar ni laser macam Azwan Ali? Rupa-rupanya barulah Abg dapat tau bahawa Ustaz Azhar ni orang Pas. Hmphh..patutla.
Memang bodoh bila difikirkan kalau ada sesetengah pihak yang marah kalau ada ulama dan tok guru yang menegur dasar dan keputusan pemimpin negara yang bertentangan dengan Islam dalam ceramah agama yang diadakan di surau.Alasannya tak boleh campur adukkan politik dengan ceramah agama dan tak boleh bawa hal politik ke rumah Allah.Kepala hotak kau tak boleh campur. Kalau Politik dan Islam tak dicampurkan, jadi macam mana Nabi Muhammad dapat menakluk Madinah dan membuat perjanjian dengan masyarakat Madinah, menyatupadukan Muhajirin dan Ansar dan memetrai perjanjian Hudaibiyah.Itupun politik jugak. Bukan UMNO vs PKR aje yang politik.
Hari ini fikiran orang ramai disempitkan dan dikandangkan. Soal agama dan hal ehwal semasa diasingkan. Semua keputusan , dasar dan undang-undang yang dibuat secara terang-terang bertentangan dengan Islam walaupun dalam Islam memang terang-terang ada penerangan tentang hal tersebut.Pemimpin tak boleh dikritik apatah lagi ditegur secara terbuka. Media disekat dan tiada saluran untuk meluahkan rasa tidak puas hati terhadap pemimpin Mana-mana pihak yang nak tunjuk berani, ikut saluran sendiri untuk menyatakan rasa tidak puas hati akan ditangkap tanpa sebab yang kukuh, tak tau didakwa atas akta apa dan tak tau dibawa ke mana malah tak boleh hubungi sesiapa. Kalau dibuat perbandingan, sistem kepimpinan hari ini boleh dikategorikan sebagai dictatorship dan comunisme. Semua laluan bersuara ditutup dan siapa yang nak bersuara akan ditangkap. Tapi tak nampak sangat sebab semuanya dah di-kaverline oleh Utusan dan Media Prime Minister.Macibet.


Tentang Syurga Adalah Di bawah Tapak Kaki Ibu.

Oleh kerana pengunjung blog Abg KWSN amat sedikit sekarang akibat kurangnya penulisan anarki, Abg akan menulis setiap karangan abg dalam bentuk point form, dengan harapan pengunjung blog Abg KWSN tidak bosan.

1. Tahukah anda bahawa pada konvokesyen Universiti Malaya bulan Julai ini, tiada Anugerah Dekan Diraja akan diberikan kepada sesiapa pun. Sebabnya adalah tiada seorang pelajar pun yang mencapai PNGK yang ditetapkan. Ini kerana semua kertas peperiksaan akhir semester dinaikkan grafnya untuk meningkatkan ranking UM dalam ranking universiti terbaik dunia. Sebab tu sekarang UM dah kembali ke tangga 32 dalam ranking universiti dunia. A blessing in disguise orang putih cakap.
Soalan : Tahukah anda siapa yang dapat Anugerah Diraja 2 tahun lepas?
Jawapan : Abg KWSN.

2. Semasa menulis karangan ini, telinga abg berdengung akibat duduk terlalu dekat dengan speaker di gig RATATAT.
Trivia : Abg yakin hampir 99% pelajar kursus Ijazah Matematik Statistik tak tau apa itu RATATAT walaupun mereka tahu apa itu Quantum Equilibrium.

3. Tak tau kenapa, tapi walaupun Manchester United kalah pada final Champions League, abg tak rasa kecewa sangat. Kalau orang bahan pun tak memberi kesan apa-apa.

4. Abg memang minat dengan Zee Avi sekarang. Suara dia lebih kurang suara abg versi perempuan. Memang merdu, atau lebih tepat lagi gemersik. Kalau nak dibandingkan antara Yuna dan Zee Avi, pejam mata abg akan pilih Zee Avi.

5. Sekarang abg dah boleh tidur. Tapi ada complication pulak. Ada masalah yang lagi besar dari masalah tak boleh tidur dan ianya memang tak kelakar langsung sebenarnya.

6. Beberapa minggu lepas ibu abg ditemuramah di televisyen.Abg tonton temuramah tersebut bersama pensyarah abg semasa minum di kafeteria kolej. Selepas menonton rancangan temuramah tersebut, pensyarah abg cakap bahawa ibu abg adalah "Supermother". Abg cuma senyum.If only you know her better....

7.
Semalam merupakan hari jadi Abg. Terima kasih kepada semua ucapan.Moga-moga diberkati Tuhan semuanya.

8. Filem Angels & Demon memang bodoh. Kalau dah tonton filem ini sila baca novelnya, kalau dah baca novel jangan pergi tonton filemnya dan kalau dah pun terbeli tiket untuk filem ini, jangan baca sarikatanya. Memang tak memuaskan langsung. Kalau nak pendekkan cerita, kenapa kena tukar babak-babak penting jadi lain ?

9. Amboi boring sungguh pagi ini.Jomlah berhenti setakat ini sahaja.

Tentang Abg Secara Rawak

1. Sekarang Abg mmg banyak kerja. Tapi tak la sampai tiada masa untuk buat itu dan ini. Walaupun Abg banyak kerja, tapi tetap ada masa untuk bersukan dan pillow talk.Heh

2. Pasukan Bola Sepak Kegemaran Abg iaitu Manchester United memang kuat sekarang sampaikan boleh masuk Final Champions League sebanyak dua kali berturut turut dan dapat mempertahankan Piala EPL. Tapi Abg rasa Barcelona lagi kuat. Jadi kalau dua pasukan yang sangat kuat ini bertarung di perlawanan akhir Champions League, Abg rasa Barcelona yang akan menang.

3. Di dalam kesibukan menyiapkan thesis untuk menjadi mahaguru statistik, Abg tengah cuba sedaya upaya untuk menghabiskan bacaan novel Angels & Demons. Memang susah untuk luangkan masa baca buku ni. Jadi Abg telah menetapkan untuk menghabiskan sebanyak 50 muka surat sehari. Jadi berdasarkan kiraan matematik mudah, Abg bakal menghabiskan novel ini dalam masa 12 hari lagi iaitu pada tarikh 19 Mei, 4 hari selepas filem Angel & Demons ditayangkan di pawagam.Oklah tu.

4. Selain meminjam dan membaca di kelas dan di rumah novel Angels & Demons ni, Abg juga dalam seminggu dua ni kerap menghabiskan masa lepas kuliah di Kedai Kopi Kapitalis (KKK) yang terletak tak jauh dari Universiti Abg. KKK ni dekat dengan Kedai Buku, jadi Abg boleh baca novel Angels & Demons secara percuma sambil menikmati minuman di KKK. Pada waktu petang memang ramai perempuan-perempuan cantik dari pejabat-pejabat swasta berdekatan akan minum petang di KKK. Hampir semuanya berseorangan, hanya ditemani komputer riba masing-masing. Abg perasan ada seorang perempuan ni yang tiap-tiap hari akan lepak di KKK, ada satu hari tu Abg dah hampir-hampir nak tegur dia tapi tak jadi sebab tiba-tiba dia dapat panggilan telefon. Gokdeng.!

5. Pada bulan Jun abg akan menjalani pembedahan di bahagian belakang tengkuk untuk mengubati penyakit Abg. Harap-harap semuanya berjalan lancar.

6. Disebabkan Abg akan dibedah, Abg akan menunda pengajian selama satu semester bagi tujuan penyembuhan. Ini memang mengecewakan kerana abg bercadang untuk menghabiskan pengajian pada hujung tahun ini. Jika matlamat ini tercapai, Abg akan mencipta rekod sebagai pelajar yang paling cepat menghabiskan pengajian untuk kursus ini. Tapi nak buat macam mana. :-(

7. Sejak 2 minggu lepas, banyak keputusan yang salah telah abg buat yang kebanyakannya hampir menggugat perhubungan dan menjejaskan reputasi. Jadi untuk membaiki keadaan ini, abg berazam untuk berfikir dahulu sebelum bertindak.

8. Disebabkan kehidupan Abg sekarang hanya berkisar tentang nombor, graf dan formula statistik, tiada apa yang menarik untuk ditulis di blog ini. Lainlah kalau abg ni penyajak. Terima kasih kerana membaca dan Selamat Maju Jaya.

Bye,

Sebab Untuk Pasang CCTV di Rumah


haram jadah punya maid.

p/s : menonton video ni membuatkan abg teringat pada anak-anak buah abg. Walaupun mereka semua tak kenal abg. Ye hari Jumaat yang sibuk memang sesuai untuk bersentimental.Ahaks! Haktui.!

Apa Yang Dato Seri Merepek Ni?



"UMNO adalah Parti yang BABI..!!" - Dato Seri Najib bin Tun Abdul Razak,Perdana Menteri Malaysia yang ke-6

ish ish ish..tak baik cakap macam tu..

Tentang PPSMI dari sudut pandangan Tun Dr Mahathir

Sila baca sendiri ini dan ini

Tentang PPSMI

Semalam ada satu forum di Universiti Malaya berkenaan PPSMI. Untuk hadirkan diri di forum berkenaan abg ponteng empat kelas sebab forum tersebut berlangsung selama 8 jam. Memang meriah. Panel forum tersebut ada 4 orang. Ketua Pusat Apresiasi Bahasa UM, Dr. Haris Jidin, Ketua MPP UM, dan 2 orang dari Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP). Memang gempak habis diorang ni berbincang atau lebih tepat bertengkar. Dr Haris yang abg ingat bengap ni sebenarnya agak bijak jugak. Dr Haris ni sokong PPSMI dan 3 orang panel lain dan hampir 3/4 audience termasuk abg memang tak sokong PPSMI dengan sebab nasionalisme masing-masing.Nak dipendekkan cerita, macam-macam terjadi masa forum ni. Yang paling menarik adalah bila 2 orang panel dari DBP ni tiba-tiba suruh Dr Haris mengucap sebab kononnya dah cakap sesuatu yang boleh jadi murtad.

"mengucap Dr.!!! Mengucap...!! Apa cakap macam ni..!! Mengucap saya kata..!!! Ishhh.."

Memang kelakar. Macam tengok Raja Lawak versi Nabil + Al-Kuliyyah + Sidang Dewan Rakyat. Tapi yang membuatkan forum ni berkesan dan adalah bila Dr Haris ni pada akhir forum macam dah berjaya mempengaruhi 3 orang panel dan hampir separuh audience untuk menerima PPSMI. Macam dalam cerita 12 Angry Men tu, tapi last-last takde la 3 orang tu mengaku yang dia sokong PPSMI, biasalah orang melayu, kalau dah kalah takkan nak mengaku kalah kot.

Tapi memang Dr Haris ada point yang penting tentang kenapa dia sokong PPSMI walaupun dia adalah ketua Pusat Apresiasi Bahasa UM, walaupun nama jabatannya bodoh, tapi Dr Haris tidak.
Antara sebab kenapa dia sokong PPSMI adalah :

1) kita tak boleh bandingkan bahasa-bahasa lain seperti bahasa jepun, bahasa peranchis dan sepanyol dengan bahasa melayu. Ini kerana bahasa melayu tidak sehebat bahasa-bahasa yang disebutkan tadi. Ini perlu kita sedari.Ini memang terbukti kerana sejak 100 tahun lepas, tiada satu pun penemuan sains atau matematik yang dibuat oleh bangsa melayu apatah lagi menggunakan bahasa melayu.Memang bahasa melayu hebat tetapi hanya pada skala yang kecil yang dinamakan Malaysia.

2) Malaysia, bangsa melayu dan bahasa melayu sedang berkembang dan sedang belajar. Sebagai pelajar kita haru serap semua ilmu yang ada tanpa mengira dalam apa jua bahasa selagi ilmu itu berguna. Ini termasuklah menguasai bahasa inggeris dan mandarin untuk menguasai ilmu orang eropah dan orang cina.

3) Memang bahasa ibunda perlu dipertahankan, perlu diperkayakan dan perlu dibanggakan. Tetapi sains dan matematik terbukti bukan gelanggang yang sesuai untuk pertahankan bahasa melayu.

4) Jangan biarkan sifat nasionalisme dan malaynisme yang bukan-bukan sekat penguasaan ilmu sains dan matematik kerana bukan semua mata pelajaran dibina untuk pengembangan bahasa.

5) Menghantar pelajar-pelajar yang pintar yang menjadi kebanggaan negara untuk belajar di universiti luar negara juga sama konsepnya dengan mengajar pelajar-pelajar tempatan sains dan matematik dalam bahasa inggeris. Jadi apa isunya di sini?


banyak lagi sebenarnya point Dr Haris ni, tapi abg tak ingat. Tapi lepas forum ni, memang abg terfikir jugak. Tak semua benda dalam PPSMI ini salah dan tak semuanya betul juga. Memang susah untuk buat keputusan di peringkat nasional ni, lebih-lebih lagi di Malaysia di mana jurang kemajuan adalah sangat tinggi.

p/s : dengar kata forum PPSMI lepas ni Tun Dr Mahathir akan dijemput.