Tentang Bahasa,Yang Sepatutnya Jadi Jiwa Bangsa


Abang memang pantang,macam abang pantang bila orang panggil abang "bro",sama la jugak abang pantang bila orang me-melayukan perkataan inggeris untuk urusan-urusan rasmi,macam ucapan dan surat-surat rasmi kerajaan.Untuk benda-benda peribadi dan main-main abang tak kisah.

Contohnya,hari ni abang ada dapat surat dari satu badan berkanun,antara ayat dia berbunyi :

"...adalah untuk program edukasi yang akan dijalankan di Kuala Lumpur.."

"..tertakluk kepada beberapa kondisi yang telah ditetapkan.."

Habis la cacat bahasa melayu macam ni,hampir semua perkataan bahasa inggeris yang berakhir dengan -ion mesti ditukar dan dimelayukan.Contohnya :

personafication - personafikasi
participation - partisipasi
emotion - emosi
conclusion - konklusi
explosion - eksplosi

dan....

nation - nasi
section - seksi
caution - kosi

Macam la dah kering sangat perkataan melayu yang nak digunakan untuk terjemah perkataan inggeris tu, sebenarnya alasan yang paling munasabah adalah MALAS.Malas nak cari, malas nak fikir dan malas nak sekurang-kurangnya rujuk dari sumber lain.Memang biasa untuk orang melayu,iaitu tuan kepada bahasa melayu ni untuk ada sifat malas dan sifat tak ambil kisah dan sifat ala kadar bukan sahaja dalam penggunaan bahasa tapi dalam hampir semua bidang dan aspek kehidupan .Jadi tak la menghairankan kalau dalam masa 100 tahun dari sekarang,kalau wujud lagi bangsa melayu ni dekat dunia , orang-orang melayu tak akan mampu menterjemah buku-buku dan penulisan dalam bahasa inggeris ke dalam bahasa melayu untuk diguna oleh generasi akan datang.

Sekarang pun kita dah boleh tengok,bahasa melayu memang satu bahasa yang tak penting walaupun dalam negara Malaysia yang bahasa rasminya bahasa melayu.Surat rasmi kerajaan,cuma kepala surat sahaja yang ditulis dalam bahasa melayu,bila dah sampai ke perkara-perkara penting surat tersebut semuanya ditulis dalam bahasa inggeris.Orang melayu pun sekarang jarang nak bercakap dalam bahasa melayu.."takde class" la..!! Selalu abang tengok di pejabat abang lebih-lebih lagi kaum perempuan la (and i dont mean to be sexist) suka betul nak bercakap bahasa inggeris celup walaupun cuma nak beli nasi berlauk cencaluk,gulai lemak ataupun sambal tumis dari gerai Mak Cik Markonah di gerai depan pejabat.

"How much?" sambil tunjuk bungkusan nasi putih dengan lauk sayur assam

"OOO..enough..enough..I nak half aje.." untuk mintak nasi separuh

"Sorry,I takde small change la" untuk bayar harga nasi dengan lauk sayur assam.

Maka terkial-kial lah Mak Cik Markonah nak melayan para eksekutif mat salleh celup yang bergaji sederhana dan berjawatan tak kemana ni cakap bahasa inggeris celup.Dah la meniaga sekarang tak seberapa,kena pulak pening-pening kepala melayan pelanggan melayu "high-class" yang cuba nak praktikkan penggunaan bahasa inggeris yang dipelajari hasil inspirasi daripada watak Fazura,Sazzy Falak dan Erra Fazira (mungkin) dalam drama-drama melayu.

Memang sekarang siapa yang cakap bahasa melayu akan dipandang macam tak berpelajaran tinggi dan agak kampung.Siapa yang cakap bahasa inggeris barang sepatah dua pula walaupun tunggang langgang tatabahasa dan struktur ayat-nya memang akan dicop sebagai moden,urban,dan berkasta tinggi.BULLSHIT..!!

Tak payah nak salahkan sesiapa dalam hal ni, memang salah sendiri,orang melayu memang tak bangga jadi orang melayu dan cakap bahasa melayu. Jadi macamana orang lain nak bangga dengan bangsa kita.Kita memang suka mencedok,meniru dan menyelam masuk ke dalam budaya bangsa lain.Kita lagi suka kalau kita dilihat sebagai "tak-melayu-sangat".Lagi nampak cool. Memang kita suka dijajah dan sukakan kesan penjajahan itu terus kekal dalam diri kita.Memang memalukan.

Di Malaysia ni,kalau kamu tak tahu cakap melayu walau sepatah haram,kamu boleh hidup dengan jayanya dan dipandang tinggi, walhal sebaliknya kalau kamu anak jati Malaysia yang tak tahu cakap bahasa inggeris,susah hidup kamu dan gelap la masa depan kamu di negara sendiri ni.Kalau kamu nak bekerja pun, syarat-syarat kelayakan hendakkan penguasaan bahasa inggeris atau mandarin atau kantonis yang mantap.Bahasa Melayu tak sebut pun. Budak sekolah pun kena belajar utamakan bahasa inggeris padahal belajar di sekolah kebangsaan yang gunakan bahasa kebangsaan. Dan di Malaysia ni, lagi mat-salleh-celup perangai kamu, lagi sinis pandangan kamu pada adat dan budaya melayu dan Islam, dan lagi kurang penguasaan dan pengetahuan kamu pada bahasa dan adat orang melayu,lagi ramailah orang melayu yang akan kawan dengan kamu.

Jadi, abang harap supaya orang melayu lebih bangga jadi diri sendiri.Walaupun secara realiti memang tak banyak yang boleh dibanggakan tapi we have to start somewhere right? Tengok la macam orang Itali yang begitu bangga dengan bangsa dan negara mereka sampai abang ada tengok dalam rancangan "Jamie's Great Italian Escape", si naked chef tu sampai cakap kalau dia diberi pilihan untuk dilahirkan semula, dia berharap untuk jadi orang Itali, walaupun dia sendiri merupakan seorang Inggeris yang patut bangga dengan pencapaian bangsa sendiri.

Dah la, tulis panjang-panjang pun buat penat abang aje,baik abang pergi Plaza Damas makan.Sekian terima kasih

Yang Masih Kena Belajar Bahasa Melayu,
Abg KWSN

Ulasan

  1. abang,
    entry kali nih mmg pedas bang...


    saya tulis blog dlm bahasa inggeris.. heh..
    tapi apa2 pun bang, kira abang sedikit sebanyak membuka mata saya la bang...

    BalasPadam
  2. rilek.kepedasan ni ditujukan untuk akak-akak mat salleh celup di pejabat abang.harap maklom.hehehehe

    BalasPadam
  3. bro,gua respek lu bro!
    u're my idol niggah!

    BalasPadam
  4. dah beli tiket toe ke belum saitan, reply la msg

    BalasPadam
  5. ye saya memang sokong abang (euuuuuwwww)..orang melayu yang akan jadi punca kejatuhan orang melayu.

    BalasPadam
  6. orang melayu tak bangga dengan bangsa sendiri tapi bila bangsa lain perlekehkan bangsa melayu,orang melayu memang pantang.Boleh jadi gaduh,boleh merusuh,boleh angkat keris,padahal kalau di tanya balik apa yang dibanggakan sangat dengan bangsa melayu,belum tentu boleh jawab.

    BalasPadam
  7. apa yang diperkata oleh abang ni memanglah betul.. tapi tak semestinya jugak kalau kita berbahasa Inggeris, kita nakkan diri kita tergolong dlm "the upper class".
    yang seelok eloknya, bercakap biar kena tempat lah. kalau dgn makcik Markonah pun nak speaking London, its terrible! :p..
    Nak kuasai bahasa bukan mudah. perlu latihan. tapi berlatihlah dgn orang yang lebih baik. kalau sekadar menunjuk2, hentikanlah!!

    btw, kenapa papan tanda tu mengutamakan tulisan jawi dari Bahasa Melayu ek? hehe..Kidding!!

    BalasPadam
  8. pegi tido la abang kawasn.kang masuk hospital lagi kang.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan Popular